Bike-split som funktion av effekt och hjultyp – baserat på 36 resultat från Kalmar 2015

Jag har funderat på vilken effekt som krävs för att nå ett visst resultat på Ironman Kalmar 2016. Ganska tidigt och utan någon större investering drog jag till med nedanstående:

Min målsättning är att utveckla en tröskeleffekt (FTP) på 4 W per kg för att kunna köra Ironman Kalmar med snitteffekt på 3 W / kg. Det är den effekt som enligt min analys av 250 självrapporterade triathleter krävs för att hålla 36 km / h. Enligt första Google-resultat kan man nämligen i bästa fall ligga på 75 % av sin FTP under en Ironman, således krävs 4 W / kg i FTP. (läs mer här)

Väger jag 70-75 kg vid IM, krävs alltså 210-225 W. Eftersom jag funderat än mer på om detta stämmer tog jag saken i egna händer, och testade en ny approach. Först frågade jag två triathleter om deras genomsnittseffekt, Patric och Josef. Patric svarade att all hans data fanns på Strava och där föddes idén… jag kan använda Strava för att jämföra effekt mot tid.

  • Jag tog ut top-150 på IM segmentet.
  • Tog bort de som inte hade effektmätare.
  • Kompletterade resterande med uppgifter om cykeltyp (linjecykel med tempopinnar eller tempohoj) och typ av hjul (standard, disc och högprofil).
  • Därefter valde jag att fokusera på 2015 då jag enbart hade komplett data för 7 respektive 5 cyklister för år 2013 och 2014.

Kvar återstod 38 cyklister. Jag tog bort ytterligare två då dessa körde på linjecykel. Kvar var jag med 36 kompletta resultat för 2015. 15 av dessa använde disc-hjul och 21 körde istället med högprofilshjul.

... text
Det verkar som om det behövs mindre effekt för att cykla snabbt med disk-hjul, kör man däremot långsammare än ca 5:05-10 är det dock ytterst osäkert om det ger någon effekt enligt ovanstående data. Nu är ju urvaletbegränsat så vi kanske inte ska dra några stora slutsatser. Därtill finns åtminstone en högst trolig outlier (men jag kan meddela att resultatet inte påverkas nämnbart om den plockas bort). Det finns också andra tänkbara förklaringar till skillnaden.

För att cykla på 5 h enligt ovanstående data krävs någonstans mellan 205 och 215 W enligt trendlinjerna. Tittar man istället på enskilda cyklister så är spannet från strax under 200 till runt 230 W. Jag tycker att detta konfirmerar min vy att 3 W / kg bör kunna ge en cykelsplit på 5 h.

Blev du klokare av detta?


Kommentarer

12 svar till ”Bike-split som funktion av effekt och hjultyp – baserat på 36 resultat från Kalmar 2015”

  1. Riktigt intressant, man kan också se det som att dem som har disk-hjul får mycket större tidsvinst för varje watt de kan hålla. Skillnaden mellan 5:25 och 4:45 är strax över 20w (188->212). Det är strax över 10%, kanske inte så mycket i sammanhanget, sett hur otroligt mycket man klättrar på resultatlistan

  2. Intressant analys! Måste kika närmre vid tillfälle 🙂

    1. Du är en av datapunkterna 🙂

  3. Intressant!

    Gjorde 5:10 på 207w/215NP utan disc hjul så det verkar stämma för mig med. Är med i Strava men vet inte om jag är representerad i grafen.

    Marcus

    1. Du är med. 🙂 Strava gav dig värdena 05:09 och 207 W. Troligtvis är du den gröna punkten närmast ovanför där linjena skär varandra.

  4. Profilbild för Jonathan Flod
    Jonathan Flod

    Kul att få ett statistiskt underlag för siffrorna. Enligt analytic cycling stämmer det ganska väl och det känns ju också lovande :).. Bara fortsätta sikta mot det målet, jag har ungefär samma målsättning!

  5. Intressant? Är jag också en datapunkt? 🙂

    1. ”Intressant!” ska det ju vara.

    2. Du är med. Runt 5:09 och 176 W. Femte lägst effekt bland de med disk-hjul. Inser ju att det finns en risk att jag läst fel på Strava, att något blivit konstigt med kalibreringen osv. men om det stämmer verkar du vara en av de killarna man allra helst är. Några inside-tips? Vad har du gjort för att bli aero, eller vad tror du det hänger ihop med? Vad har du för effektmätare?

      1. Höga 5:05. 😉
        Jag kör med Garmin Vector. Jag tror att det finns ett kalibreringsfel i de 176W, så den är nog lite högre. Som referens låg jag på 231W när jag körde Vansbro HIM på 2:22 (utan dischjul) så det kanske var den faktiska effekten på Kalmar mer uppåt 190-200W?

      2. En bidragande anledning kan vara att jag klarar att ligga i bågen i princip hela loppet. Många sätter ju sig upp mellan varven för att få röra på sig/sträcka ut. Har noterar att jag också har mina armar tätare ihop än många verkar ha, borde bidra till en ”smalare vindprofil”. Sen vet jag inte om jag kanske haft turen att ha ett effektivt rundtramp eller så, har aldrig testat, men jag gör ju tider i paritet med folk som har högre VO2max osv än jag har.

  6. […] löpta km per vecka. Just nu är tiden uppe på ca 160 h. Tidigare tittade jag på bike-split som funktion av effekt och hjul-typ på Ironman Kalmar 2015. Där hittade jag 36 atleter som hade trovärdig data i Strava. Utifrån samma urval (har jag för […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *