Jag kör tubdäck på min tristhloncykel. Det var lite billigare och tycker de har gått bra! Har aldrig fått punka – peppar peppar – men nu var det dags att byta däck för att inte börja få punka!

Bilden ger en liten guide i de momenten jag gjorde för att byta däck. Här kommer en kort sammanfattning i text. Den sista och viktigaste punkten är att ta det lugnt när det nya däcket placeras på fälgen. Det är viktigt att det hamnar centralt! Annars kan  det bli vint!

Byte av tubdäck!

Byte av tubdäck!

1. Ta bort det gamla däcket. Använd såna små plastdyrkar som är specialgjorda för ändamålet.

2. Ta en kniv och ta bort ävetflödigt lim på fälgen

3. Montera eventuell ventilförlängare på den nya tuben. Detta är bra att ha gjort i förväg på eventuell reservtub.

4. Kör med tubtejp! Det är 100ggr snabbare än lim och fungerar bra. Däcket sitter fast. Tejpa runt hela däcket utom vid ventilen.

5. Sätt på däcket utanpå tejpen. Vänta med att dra bort så att dubbelhäftningen kommer fram. Gör detta först när däcket sitter på fälgen.

6. När däcket sitter på fälgen, använd en pinne och kör under däcket. Gå runt däcket med pinnen och pilla bort plasten för dubbelhäftningen samtidigt. Se till att däcket hamnar centralt på fälgen!!!

7. När dubbelhäftningen är borta och däcket sitter centralt, pumpa upp och kör. Då sätter sig däcket. Håll tummarna så det inte blir vint!!!